حاصلضرب تانسور ناآبلی گروه ها

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم ریاضی
  • نویسنده افسانه شمسکی
  • استاد راهنما محسن پرویزی
  • سال انتشار 1393
چکیده

حاصلضرب تانسور ناآبلی gو h برای زوجی از گروه های g و h تعریف می شود به شرطی که ‎g و h روی یکدیگر به صورت سازگار عمل کنند. هدف اصلی بدست آوردن کران برای کلاس پوچ توانی و طول حل پذیری این حاصلضرب است. این کران ها با استفاده از (d_{g}(h که زیرگروه مشتق gاست و توسط عمل h روی g حاصل می شود، بدست می آیند. به طور مشابه این کران ها با استفاده از (d_{g}(h که زیرگروه مشتق hاست، نیز بدست می آیند.اگرg=h و همه ی اعمال مزدوج در نظر گرفته شود، زیرگروه مشتق به زیرگروه جابه جاگرتبدیل می شود. اگر ‎$ g=h $‎ و همه ی اعمال مزدوج در نظر گرفته شود ‎$g otimes g$‎ تانسور مربعی نامیده شده که حالت خاصی از حاصلضرب تانسور ناآبلی گروه ها است‎.‎ حاصلضرب تانسور جعبه ای دو گروه به عنوان تعمیمی از حاصلضرب تانسور ناآبلی گروه ها معرفی می شود و برهان دیگری از قضیه الیس درباره ی متناهی بودن این حاصلضرب وقتی که هر عامل آن متناهی باشد، بدست می آید. همچنین حاصلضرب تانسوردیگری که تعمیم دیگری از حاصلضرب تانسور ناآبلی گروه ها می باشد، معرفی شده و درباره ی متناهی بودن آن قضایایی بیان و اثبات می شود.

منابع مشابه

برخی نتایج روی تانسور مربعی ناآبلی گروه ها

مفهوم حاصل ضرب تانسور ناآبلی‏، برای اولین بار توسط وایتهد‎‎ و تانسور مربعی ناآبلی توسط کیت دنیس‎‎ معرفی ‎شد‎ و برخی از نظریه های اولیه ی تانسور مربعی ناآبلی در کارهای‎ سی. میلر‎‎ ‎‎مورد بررسی قرار گرفته است. ‎‎‎ بعد از آن ‎‎آر. برون و جی. لودی‎ ‏،هنگام بررسی نتایج قضیه ی‎‎ ون کمپن‎ ‏حاصل ضرب تانسور ناآبلی را به صورت نتیجه ای از این قضیه مورد توجه قرار دادند. در سال ‎1987 ‎ ‎ تعا...

15 صفحه اول

حاصل ضرب تانسوری ناآبلی گروه ها

در این پایان نامه ابتدا حاصل ضرب تانسوری ناآبلی گروهها را تعریف می کنیم که از آن تعریف تانسور مربعی ناآبلی گروه ها را نتیجه می شود.سپس تانسور مربعی ناآبلی گروههای چهار گان و دوجهی و فرا دوری را بررسی می کنیم.هم چنین یک کران برای مرتبه حاصل ضرب تانسوری ناآبلی دو گروه که مرتبه انها توانی از یک عدد اول است به دست می آوریم.

15 صفحه اول

ابرحلپذیری و حاصلضرب متناهی گروه ها

دو زیرگروه x و y از گروه g را جایگشت پذیر شرطی در g گوییم. در صورتی که g?g وجود داشته باشد به طوری که x با yg جا به جا شود، یعنی xyg یک زیرگروه gباشد. با استفاده از این خاصیت جایگشت پذیری، شرایط جدیدی بدست می آید برای اینکه حاصل ضرب گروه های ابرحلپذیر متناهی، ابرحلپذیر شود. همچنین رفتار به طور باقیمانده ای ابرحلپذیر در حاصل ضرب متناهی گروه ها مطالعه می شود.

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده علوم ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023